Grammar nazi v plné polní

Jsem milá holka, abyste věděli. Podržím matkám s kočárkem dveře, usměju se na vás na ulici, pozdravím řidiče v autobuse a tak. Ale. Mám i opačnou polohu. To se pak mračím se, vrčím a mé oči dokážou zabíjet (nebo bych si to aspoň přála). Děje se to však jen výjimečně. Třeba když se ve mně probudí mé grammar nazi já. To pak dovedu být kápo všech zlosynů a královna nesnesitelnosti.

Nikdo není dokonalý, žádný učený z nebe nespadl, já vím, já vím. Platí to i pro mě. Ani já neznám všechny ty podivnosti našeho jazyka, to se totiž téměř nedá. Na druhou stranu mám náš jazyk tuze ráda, takže jako Pohlreich nesnese pohled na menu Ládi Hrušky, trpím i já při pohledu na některé jazykové výtvory. Kdyby alespoň těch pár následujících slov, která vídám tak často psaná špatně, všichni lidi znali, svět by byl o tolik šťastnější. Nebo aspoň já...

Ve slově bizarní není žádné d. Stejně tak ve slově samozřejmě. Spontánní zase neobsahuje žádné l. Fakt.

Shlédnout film nemůžete, jedině byste na něj koukali z kopce. Pokud však máte průměrný obývák, film lze pouze zhlédnout.

Výjimek a zvláštností je v naše jazyce mnoho. Tahle je jednou z nich. Tolik omílaná, a přesto stále problematická.

Hold si vzdávejte, komu chcete. Ale jestli ho chcete vzdát češtině, tak v případě, kdy jste jen holt něco zapomněli, pište na konci radši t.

a mně ve slovech dává zábrat, já vím. Tak tedy pro pořádek: zapomněl, rozumněl, vzpomněl, ale proti tomu: tamější. Jo, čeština je potvůrka.

Spojení by jste neexistuje. To se jen tak moc snažíte být spisovní, až jste hyperkorektní, tedy nespisovní. Nic se nemá přehánět.

Tip a typ jsou dvě různá slova, víme? Od prodavače tak můžete dostat tip (radu), jaký typ (druh) foťáku by se pro vás hodil nejlépe. Jako facka.

Ve slově standardní se píše d. Přísahám. Ono totiž nemá co dělat s prezidentskou standartou, ale se standardem, takže to vlastně tak divné není, že?


Tak vás pěkně prosím - vyvarujte se hloupých chyb (ne hloupým chybám!). A pokud byste napsali všechny uvedené případy dobře, hoďte mi do komentářů jméno a lokalitu, pošlu vám za odměnu vzdušnou pusu!

Žádné komentáře:

Okomentovat