Proč ráda dostávám knihy

Mám ráda knihy. Mám ráda dárky. Vůbec nejradši mám knihy jako dárek. Takový dárek má výjimečnou cenu, která mnohonásobě převyšuje tu reálnou. S knihou totiž nedáváte jen tu knihu, ale mnohem víc. Jako fakt, i když to zní pateticky.

Věnovat knihu chce odvahu. Darující jejím prostřednictvím vysílá zprávu: znám tě tak dobře, že ti můžu kecat do čtení (nebo taky doufám, že se to bude dát číst, protože už jsem fakt nevěděl co koupit).

Ne každý si troufne odhadnout člověka natolik, aby věděl, co ke čtení mu dát. Většinu ze svých přátel znám fakt dobře, ale skoro nabeton vím, že správnou knihu bych nekoupila ani polovině z nich. Záchranným kruhem jsou pokračování rozečtených sérií nebo novinky od oblíbených autorů. Ale to je tak všechno. Jinak se fakt není čeho držet. Že se někomu líbí tenhle básník, neznamená, že se mu bude líbit i tamten, co píše podobně jak tenhle.

Někdy je knížka věnovaná stylem tohle se mi líbilo, určitě bude i tobě. Překvapivě to často nefunguje. Knihy jsou rozmanitější než filmy nebo oblečení. Zatímco si dovedu představit, že se s kamarádkama nasoukáme do stejných triček a vyrazíme společně do kina, stěží bych našla něco ke čtení, z čeho bychom byly všechny nadšené.

Kniha-dárek navíc nebude nikdy čtena stejně jako jiná kniha. Každá kapitola, ba každé písmenko v sobě ponese příchuť člověka, který knihu poslal vaším směrem. A nebudete knihu vnímat jen ve vztahu k sobě, ale i k té druhé osobě. Budete v ní hledat, co toho druhého přimělo vám knihu dát. Nebudete se ptát Co mi ta kniha dala?, ale taky Co mi podle něj měla dát?. Věnovaná kniha vám otevře úplně jiné světy než kniha koupená či půjčená.

Darovaná kniha tímhle vším získává unikátní přidanou hodnotu. Poselství? Seberte odvahu a darujte knihu. Knihu a všechno, co k ní patří. Věci, o kterých možná ani sami nevíte. Ale věci, které v ní potěšený obdarovaný rozhodně objeví.

Žádné komentáře:

Okomentovat